Όλυμπος, το ψηλότερο βουνό της Ελλάδος...

Μάρτιος 04, 2013 - 00:59

... εκτός όμως από αυτό, ο Όλυμπος είχε πάντα κι έναν άλλο σημαντικό ρόλο στη μυθολογία και την ιστορία της περιοχής. Είναι γνωστό παγκοσμίως ως ''το βουνό των Θεών'' αφού κατα τη μυθολογία ήταν η κατοικία των 12 Θεών, αλλά και οχηρό για τις μάχες τους με τους Τιτάνες που αντίστοιχα κατοικούσαν στο βουνό Όθρυς, για την κυριαρχία του σύμπαντος!

Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής ιστορίας, η ευρύτερη περιοχή του Ολύμπου άλλαζε διαρκώς χέρια. Πέρσες, Ρωμαίοι, Σλάβοι, Τούρκοι, Γερμανοί πήραν σειρά πολεμόντας εκεί.. Το βουνό όμως από μόνο του παρέμενε ελεύθερο, παρέχοντας καταφύγιο σε αυτούς που πολεμούσαν για την ελευθερία τους.

Παρόλο που οι αρχαίοι Έλληνες ανέβαιναν ψηλά, μέχρι την κορυφή του Προφήτη Ηλία όπου κι έκαναν θυσίες προς τους Θεούς, δεν τολμούσαν να πλησιάσουν τις ψηλότερες κορυφές. Οι πρώτες αποτυχημένες προσπάθειες ανάβασης στην κορυφή καταγράφηκαν τον 17ο και 19ο αιώνα. Τελικά τον Αύγουστο του 1913, δύο Ελβετοί ορειβάτες Fred Boissonas και Daniel Baud Bovy, με οδηγό τον Έλληνα Χρήστο Κάκκαλο, έφτασαν στην κορυφή. Την ονόμασαν ''Βενιζέλος'' προς τιμή του τότε πρωθυπουργου που είχε οδηγήσει τη χώρα σε νίκη στους Βαλκανικούς πολέμους και την άλλη κορυφή βορειότερα ''Θρόνο του Δία'', οι οποίες αργότερα ονομάστηκαν ''Μύτικας'' και ''Στεφάνι'' αντίστοιχα.
Οι ψηλότερες κορυφές του Ολύμπου είναι ο Μύτικας (2918μ.), το Σκολιό (2911μ.), το Στεφάνι (2909μ.), η Σκάλα (2866μ.), ο Αγ. Αντώνης (2815μ.), ο Προφ. Ηλίας (2803μ.) και η Τούμπα (2785μ.). Υπάρχουν συνολικά 46 κορυφές πάνω από τα 2000μ. και ακόμα 47 πάνω από τα 1000μ.

Χειμερινή ανάβαση στον Όλυμπο

Η διαδρομή μας ξεκίνησε νωρίς το πρωί του Σαββάτου από το Λιτόχωρο που βρίσκεται στους πρόποδες του Ολύμπου. Αρχικά με αυτοκίνητο έως τη θέση Γκορτσιά, σε υψόμετρο 1100μ. όπου ξεκίνησε η πεζοπορία μας. Το πρώτο μέρος της ανάβασης είναι πανέμορφο, μέσα σε δάσος οξυάς και μαύρου πεύκου, σε εύκολο μονοπάτι που είναι γνωστό και ως ''μονοπάτι της σιωπής''. Μετά από περίπου 4 ώρες, φτάσαμε στο σημείο Πετρόστρουγκα, σε υψόμετρο 2000μ. Από κει και πέρα, το τοπίο ήταν πλέον αλπικό, με θαμνώδη βλάστηση αλλά και ρόμπολα, ένα είδος πεύκου που συναντάται σε υψηλά υψόμετρα από 1400 έως 2400μ. Η πορεία μας σε εύκολο μονοπάτι με εκπληκτική θέα μέχρι την πρώτη κορυφή Σκούρτα σε υψόμετρο 2450μ.

Έπειτα, η πορεία μας επιφύλασε ίσως το πιο εντυπωσιακό κομμάτι της ανάβασης. Διασχίσαμε μια κόψη, ονομαζόμενη ως ''Λαιμός''. Στενό, εκτεθειμένο πέρασμα με γκρεμούς και από τις δυο πλευρές αλλά και με εκπληκτική θέα στα Πιέρια όρη στα βορειοδυτικά και το φαράγγι του Ενιππέα στα νοτιοανατολικά. Στο τέλος της κόψης, ανεβήκαμε σε σαθρό μονοπάτι μέχρι το πέρασμα Γιόσου, ονομαζόμενο προς τιμήν του γνωστού πρωτεργάτη των αναβάσεων στον Όλυμπο, Γιόσο Αποστολίδη. Το συγκεκριμένο πέρασμα είναι αρκετά απότομο και γίνεται με τη χρήση μόνιμου συρματόσχοινου. Έπειτα από περίπου 7 ώρες, φτάσαμε στο οροπέδιο των Μουσών, ένα εκπληκτικό οροπέδιο σε υψόμετο 2600μ. Η θέα προς τις ψηλότερες κορυφές και τα καταφύγια σου κόβει την ανάσα! Διανυκτερεύσαμε στο καταφύγιο ''Χρήστος Κάκαλος'' σε υψόμετρο 2650μ.

Το επόμενο πρωί ήταν η μέρα που θα επιχειρούσαμε να κάνουμε δύο από τις ψηλότερες κορυφές του βουνού. Πρώτη ανάβαση και πιο εύκολη, στην κορυφή του Προφήτη Ηλία, ονομαζόμενη από το ομόνυμο εκκλησάκι στην κορυφή των 2803μ. Μια γρήγορη στάση και μια κούπα ζεστού τσαγιού πριν ξεκινήσουμε για την κατάκτηση της ψηλότερης κορυφής της Ελλάδος, το Μύτικα! Η διαδρομή σε μονοπάτι με μεγάλη κλίση, τραβερσάροντας κάτω από το Θρόνο του Δία κι έπειτα στα ζωνάρια. Περάσαμε το πρώτο λούκι που οδηγεί στην κορυφή Στεφάνι κι αρχίσαμε να ανεβαίνουμε το λούκι του Μύτικα. Το χιόνι ήταν παγωμένο και η κλίση της πλαγιάς μεγάλη, οπότε χρειάστηκε η χρήση σχοινιών, πιολέ και κραμπόν. Μετά από περίπου 45 λεπτά, φτάσαμε στην κορυφή! Ο καιρός ήταν αρκετά καλός ώστε να μας χαρίσει μαγευτικές εικόνες από τα 2918 μέτρα της κορυφής! Επιστρέψαμε στο καταφύγιο και μετά από μια μικρή στάση, πήραμε το δρόμο της επιστροφής από την ίδια ίδια διαδρομή που ακολουθήσαμε κατα την ανάβαση.

Μια ανάβαση στον Όλυμπο, πάντα προσφέρει μαγικές εικόνες κι εμπειρίες. Ο Όλυμπος βέβαια είναι ένα βουνό με αρκετά δύσκολο ανάγλυφο, μεγάλες διαδρομές σε σαθρό πεδίο και απότομες κορυφές. Μεγάλη εντύπωση προκαλούν οι απότομες αλλαγές των καιρικών συνθηκών με πολύ ισχυρούς ανέμους και χαμηλές θερμοκρασίες. Οπότε, πριν από κάθε εξόρμηση, θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπ'οψη οι καιρικές συνθήκες αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε διαδρομής. Η πορεία μας μέσα στα μονοπάτια που χάραξαν οι παλαιότεροι ορειβάτες, σ'αυτό το μυθικό βουνό μακάρι να είναι το κίνητρο για τους νεότερους πεζοπόρους και φυσιολάτρες να κάνουν κι εκείνοι τα πρώτα τους ορειβατικά βήματα! Πάντα όμως με την τήρηση των κανόνων ασφαλείας, την παρουσία ενός έμπειρου οδηγού και τον απαραίτητο εξοπλισμό, σύμμαχους σε μια μοναδική ορειβατική εμπειρία!